ОК «Теорія та історія корекційної педагогіки» розроблено відповідно до навчального плану для галузі знань 01 Освіта / Педагогіка, спеціальності 016 «Спеціальна освіта» (016.02 Корекційна психопедагогіка), за освітньо-професійною програмою «Корекційна психопедагогіка та логопедія».
Метою вивчення освітнього компонента є формування у здобувачів вищої освіти системи знань щодо історичних основ зародження ідей спеціальної допомоги дітям з вираженими відхиленнями розвитку у вітчизняній і зарубіжній педагогіці, науково-теоретичних засад навчання і виховання дітей з порушеннями психофізичного розвитку, особливостей організації корекційно-педагогічної роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби.
Завдання:
- надати здобувачам вищої освіти теоретичні знання про основні засади концепції спеціальної освіти осіб з психічними та фізичними вадами в Україні, розвиток спеціальної освіти як соціально-педагогічної проблеми;
- сформувати у здобувачів освіти цілісні уявлення про допомогу дітям з порушеннями психофізичного розвитку на різних історичних етапах на основі вітчизняного та зарубіжного досвіду спеціальної освіти; розуміння значення історичних надбань для розвитку корекційної педагогіки;
- виокремити видатні постаті корекційної педагогіки та спеціальної освіти та висвітлити значення їх надбань в методології сучасної науки та наукових підходів до навчання і виховання дітей з інтелектуальними порушеннями;
- сформувати знання про різні види порушень психофізичного розвитку та психолого-педагогічні особливості дітей з порушеннями психофізичного розвитку;
-сформувати знання про закономірності, особливості організації, завдань і змісту корекційно-педагогічної роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби.
- Викладач: Павлишина Наталія
ВОК "Практикум зі створення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами" розроблено відповідно до навчального плану для галузі знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальності 016 Спеціальна освіта (016.02 Олігофренопедагогіка), за освітньою програмою «Корекційна психопедагогіка та логопедія».
Мета викладання вибіркового ОК - засвоєння здобувачами вищої освіти знань, оволодіння вміннями, формування компетентностей щодо організаційно-технологічних основ розробки індивідуальної
програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами.
Завдання освітнього компонента: ознайомити здобувачів освіти з нормативно-правовими, організаційно-технологічними, змістовими засадами створення та реалізації індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами в умовах закладу освіти з інклюзивним навчанням; розкрити сутність, завдання, зміст індивідуальної програми розвитку дитини; сформувати навички визначення цілей (довгострокових, короткострокових), планування необхідних видів підтримки дитини з особливими освітніми потребами; ознайомити з процедурою створення та реалізації індивідуальної програми розвитку, компетентностями членів команди супроводу та дотичних до цього процесу осіб; виробити навички з адаптації та пристосування програм до особливих освітніх потреб дитини, реалізації індивідуальної програми розвитку; формувати інтегральну, загальні та спеціальні компетентності, визначені силабусом ОК; досягти визначених силабусом ОК результатів навчання; розвинути у здобувачів освіти здатність до професійного саморозвитку.
- Викладач: Сидорук Ірина Ігорівна
ВОК "Корекція моторики та праксису в осіб з тяжкими порушеннями мовлення", розроблений відповідно до ОПП підготовки магістра галузі знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальності 016 Спеціальна освіта (016.01 Логопедія), освітньо-професійної програми Спеціальна освіта. Інклюзивна освіта.
Визначає обсяги знань, що зазначені у освітній програмі та які повинен опанувати
здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти; алгоритм вивчення навчального
матеріалу освітнього компонента; необхідне методичне забезпечення; складові та
технологію оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти.
Мета вивчення ОК: ознайомлення здобувачів вищої освіти з теоретичними та
практичними засадами організації навчання, виховання, соціальної адаптації та
реабілітації, інтеграції в соціум осіб із диспраксією (апраксією), атаксією; адаптація змісту та методів навчання до можливостей і потреб осіб з
порушеннями
моторики та праксису; застосуванні під час реалізації освітньо-корекційного процесу додаткових
заходів, спрямованих на опанування навчального матеріалу.
- Викладач: Луканьова Людмила
Освітня компонента «Актуальні проблеми та методологія досліджень у спеціальній та інклюзивній освіті» належить до циклу нормативних дисциплін загальної підготовки магістерських освітньо-професійних програм Спеціальна освіта. Інклюзивна освіта та ОПП Корекційна психопедагогіка зі спеціальності 016 Спеціальна освіта і має за мету забезпечення здобувачів вищої освіти знаннями з теорії та практики роботи з дітьми із порушеннями психофізичного розвитку, формування у них категоріальних понять корекційної та інклюзивної педагогіки на основі вивчення історії та науково-практичної логіки їхнього становлення, стимулювання до активної аналітико-пошукової роботи, спрямованої на визначення ефективних шляхів подолання наслідків порушень психофізичного розвитку дітей, навчання моделюванню, здійсненню та організації системи спеціальної допомоги дітям в діапазоні від раннього до дошкільного, від дошкільного до шкільного, від шкільного до юнацького віку.
Завдання даного ОК полягає в узагальненні знань здобувачів вищої освіти із питань спеціального та інклюзивного навчання, виховання та особистісного становлення, соціалізації осіб з порушеннями психофізичного розвитку, методології наукового пізнання, логіки дослідницького процесу з метою забезпечення їх якісного рівня професійної підготовки як корекційного педагога, здатного відповідно до актуальних завдань спеціальної освіти та практики творчо і продуктивно розв’язувати комплексні корекційно-розвиткові та педагогічно-виховні проблеми спеціальної та інклюзивної освіти.
- Викладач: Кузава Ірина Борисівна
Вибірковий освітній компонент «Організація інклюзивної освіти дітей з мовленнєвими та інтелектуальними порушеннями» належить до циклу нормативних дисциплін професійної підготовки магістерської освітньо-професійної програми «Корекційна психопедагогіка» зі спеціальності 016 Спеціальна освіта і має за мету забезпечення здобувачів вищої освіти знаннями з теорії та практики організації інклюзивного навчання з дітьми із порушеннями інтелектуального та мовленнєвого розвитку, формування категоріальних понять інклюзивної освіти на основі вивчення історії та науково-практичної логіки їхнього становлення, стимулювання до активної аналітико-пошукової роботи, спрямованої на визначення ефективних шляхів подолання наслідків порушень інтелектуального та мовленнєвого розвитку дітей, навчання моделюванню, здійсненню та організації системи спеціальної допомоги дітям в діапазоні від раннього до дошкільного, від дошкільного до шкільного, від шкільного до юнацького віку.
Завдання вибіркового освітнього компонента полягає в систематизації теоретичних знань здобувачів вищої освіти щодо основних положень інклюзивної освіти на рівні готовності їх викладання у закладі вищої освіти; оволодінні знаннями і навичками щодо організації інклюзивної освіти дітей, які мають порушення інтелектуального та мовленнєвого розвитку; формування уявлень щодо професійно важливих властивостей особистості вчителя-дефектолога, вчителя- логопеда.
- Викладач: Кузава Ірина Борисівна
Мета освітньої компоненти полягає у розкритті методологічних і теоретичних основ корекційної психопедагогіки, сучасних тенденцій науково-теоретичних засад корекційно-реабілітаційної допомоги дітям з комплексними порушеннями; формуванні у здобувачів вищої освіти знань, умінь та навичок організації ефективної психолого-педагогічної корекційної допомоги дітям з комплексними порушеннями в загальноосвітньому просторі, розуміння специфіки надання необхідної допомоги цим дітям.
Завдання освітньої компоненти полягає в забезпеченні необхідної теоретичної підготовки здобувачів вищої освіти з питань корекційної психопедагогіки, пов’язаних з розумінням особливостей дитини з комплексними порушеннями та можливих шляхів надання їй допомоги; формування уявлення про значущість своєчасного виявлення порушень розвитку в дітей молодшого шкільного віку, шляхи та способи попередження, діагностики та корекції порушень психофізичного розвитку у дітей з особливими освітніми потребами.
- Викладач: Кузава Ірина Борисівна
Вибірковий освітній компонент "Корекція диспраксії (РРК) у дітей з порушеннями інтелектуального та мовленнєвого розвитку" розроблено на основі освітньо-професійної програми підготовки здобувачів вищої освіти, спеціальності 016 Спеціальна освіта, 016.02 Корекційна психопедагогіка.
Метою вивчення освітнього компонента є: ознайомлення здобувачів вищої освіти з теоретичними та практичними засадами організації навчання, виховання, соціальної адаптації та реабілітації, інтеграції в соціум осіб із диспраксією (апраксією), атаксією; адаптація змісту та методів навчання до можливостей і потреб осіб з порушеннями моторики та праксису; застосуванні під час реалізації освітньо-корекційного процесу додаткових заходів, спрямованих на опанування навчального матеріалу.
- Викладач: Луканьова Людмила
ОК «Організація та надання логопедичної допомоги в
закладах загальної середньої та спеціальної шкільної освіти» – ознайомлення із
специфікою організації та надання логопедичних послуг, допомоги дітям в ЗЗСО, навчально-реабілітаційних
центрах (НРЦ), з особливостями фронтального та індивідуального обстеження дітей
закладів загальної середньої освіти (НРЦ, спеціальних шкіл та з інклюзивним
навчанням), застосовування діагностичних прийомів, наочного матеріалу для
обстеження та корекції навчальної діяльності. Ознайомлення з принципами та
прийомами формування дії звукового аналізу та синтезу; з методикою подолання
фонетичних помилок; корекційної роботи з подолання графічних, семантичних,
оптико-просторових помилок та когнітивніх і мнестичних функцій.
- Викладач: Мацюк Зоряна
Вивчення освітнього компонента «Логопедичний масаж» передбачає розв’язання низки завдань професійної підготовки висококваліфікованих і конкурентоспроможних фахівців у галузі спеціальної освіти відповідно до Стандарту вищої освіти за спеціальністю 016 Спеціальні освіта, світових тенденцій та національного досвіду України, де передбачено різні форми організації освіти і соціалізації дітей.
У результаті вивчення запропонованого освітнього компонента здобувачі вищої освіти матимуть можливість продемонструвати знання анатомо-фізіологічної будови артикуляційного апарату, іннервації і кровопостачання м'язів шиї, голови та верхнього плечового поясу; уміння правильно організовувати і описувати основні види логопедичного масажу, його етапи та завдання; знання і розуміння порушень іннервації мовленнєвого апарату та проведення кваліфікованого логопедичного обстеження дітей з порушеннями мовлення; вміння виявляти причини порушень іннервації артикуляційного апарату та пошуку можливих варіантів їх усунення шляхом використання різних технік логопедичного масажу.
- Викладач: Брушневська Ірина
Вивчення освітнього компонента «Організація ігрової діяльності дітей із порушеннями мовлення» передбачає розв’язання низки завдань професійної підготовки висококваліфікованих і конкурентоспроможних фахівців у галузі спеціальної освіти відповідно до Стандарту вищої освіти за спеціальністю 016 Спеціальні освіта, світових тенденцій та національного досвіду України, де передбачено різні форми організації освіти і соціалізації дітей. Основним завданням вивчення освітнього компонента є формування у здобувачів вищої освіти системи уявлень про особливості організації ігрової діяльності дітей раннього і дошкільного віку із порушеннями мовлення, формування умінь здійснювати педагогічний супровід ігрової діяльності осіб із особливими мовленнєвими потребами, застосовуючи найефективніші спеціальні методики ігрової діяльності.
- Викладач: Брушневська Ірина
Освітній компонент «Технології інклюзивного навчання» належить до циклу нормативних дисциплін професійної підготовки магістерської освітньо-професійної програми «Спеціальна освіта. Інклюзивна освіта» зі спеціальності 016 Спеціальна освіта і має за мету забезпечення здобувачів вищої освіти знаннями з теорії та практики технологій інклюзивного навчання з дітьми із особливими освітніми потребами, формування у здобувачів освіти категоріальних понять інклюзивної освіти на основі вивчення історії та науково-практичної логіки їхнього становлення, стимулювання до активної аналітико-пошукової роботи, навчання моделюванню, здійсненню та організації системи корекційно-розвиткової допомоги дітям в діапазоні від раннього до дошкільного, від дошкільного до шкільного, від шкільного до юнацького віку.
Завдання освітнього компонента полягає в систематизації теоретичних знань здобувачів освіти щодо основних положень інклюзивної освіти та формуванні організаційно-педагогічної готовності майбутнього фахівця спеціальної та інклюзивної освіти до впровадження технологій інклюзивного навчання осіб із ООП
- Викладач: Кузава Ірина Борисівна
- Викладач: Павлишина Наталія
Вивчення освітнього компонента «Логопедичне партнерство у системі спеціальної освіти» передбачає розв’язання низки завдань професійної підготовки висококваліфікованих і конкурентоспроможних фахівців у галузі спеціальної освіти відповідно до Стандарту вищої освіти за спеціальністю 016 Спеціальні освіта, світових тенденцій та національного досвіду України, де передбачено різні форми організації освіти і соціалізації дітей. Актуальність освітнього компонента визначається необхідністю впровадження інтеграційних процесів у систему освіти; необхідністю формування фахівця спеціальної освіти з високим рівнем професійної компетентності, здатного організовувати корекційно-розвитковий та навчально-виховний процеси на засадах партнерства з родинами вихованців та іншими спеціалістами закладів освіти.
- Викладач: Брушневська Ірина
Силабус освітнього компонента «Організація та надання логопедичних послуг у закладах дошкільної освіти» є нормативним документом Волинського національного університету імені Лесі Українки, який розроблено кафедрою спеціальної та інклюзивної освіти на основі освітньо-професійної програми Спеціальна освіта. Інклюзивна освіта підготовки здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня відповідно до навчального плану для галузі знань 01 Освіта/Педагогіка, спеціальності 016 Спеціальна освіта (016.01 Логопедія) денної форми навчання. Силабус укладено згідно з вимогами Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи (ЄКТС).
Вивчення освітнього компонента «Організація та надання логопедичних послуг у закладах дошкільної освіти» спрямоване на формування професійної компетенції здобувачів вищої освіти, їхньої готовності до здійснення логопедичної корекційно-педагогічної діяльності з дітьми дошкільного віку на основі нормативно-правових документів та законодавчих актів, облаштування корекційно-розвиваючого освітнього середовища у закладах дошкільної освіти, вибору та використання методичного і спеціального технічного забезпечення.
- Викладач: Брушневська Ірина
ОК «Спеціальні методики навчання та розвитку дітей з
порушеннями мовлення» розроблений згідно ОПП, НП підготовки магістра галузі знань 01 Освіта / Педагогіка, спеціальності 016 Спеціальна
освіта (016.01 Логопедія), за освітньо-професійною програмою Спеціальна освіта. Інклюзивна освіта.
Визначає обсяги знань, що зазначені в освітній програмі і які повинен опанувати здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти; алгоритм вивчення навчального матеріалу освітнього компонента; необхідне методичне забезпечення; складові та технологію оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти.
Для засвоєння освітнього компонента використовують базові знання, вміння і навички із загальної та спеціальної педагогіки, психології.- Викладач: Сидорук Ірина Ігорівна
- Викладач: Мартинюк Тетяна Анатоліївна
ОК Інклюзивна освіта належить до циклу нормативних дисциплін професійної підготовки бакалаврської освітньо-професійної програми Початкова освіта.
- Викладач: Сидорук Ірина Ігорівна
- Викладач: Сидорук Ірина Ігорівна
- Викладач: Брушневська Ірина
Навчальна дисципліна «Інклюзивна освіта» належить до циклу нормативних дисциплін професійної підготовки бакалаврської освітньо-професійної програми "Середня освіта" і має за мету надання студентам знань та вмінь організації інклюзії у закладах загальної середньої освіти.
- Викладач: Мацюк Зоряна
- Викладач: Сидорук Ірина Ігорівна